Kickstarter uštědřil kopanec Peterovi Molyneuxovi
Život v koronáriu mi umožnil trošku si aktualizovat přehled o segmentech videoherní scény, která mě v minulosti zajímala. Oprášil jsem staré „božské“ hry od Bullfrogu, jmenovitě Dungeon Keeper 1&2 a také Black and White 1. Díky činorodé komunitě hráčů jsou pro všechny tituly k dispozici neoficiální patche umožňující hrát tyto hry prakticky v HD a bez problémů i na nových PC… Být masově oblíbenou hrou s věrnou fanouškovskou základnou má hold své nadčasové výhody. Zejména DK1 pro mě neztratil nic na svém kouzlu.
Byl jsem zvědavý, co po všech těch letech nyní dělá pověstný designér těchto her Peter Molyneux. Poslední vzpomínku na něj jsem měl spojenou s xboxí akční RPG sérií Fable. Internet mi ale sdělil, že to Peter před nějakou dobou ve studiu Lionhead zabalil a vydal se opět vlastní cestou. Neunikl mu očividně trend posledního desetiletí, kdy začínající herní vývojáři i dlouhými roky zocelení veteráni nacházející se na prahu pokročilého věku, hledají zdroje financování svých herních projektů na kickstarteru a v early access programech. A tak se i mistr Molyneux jal kickstartovat projekt Godus.
Je třeba si připomenout, že Peter Molyneux proslul kromě brilantních her zejména megalomanskými rozhovory a chronickým odkládáním všech svých projektů. Většina jeho her byla během vývoje několikrát kompletně předělána, aby co nejlépe odpovídala Molyneuxově vizi o tom, jak se má hráč ve hře cítit (většinou jako bůh s neomezenými možnostmi). Jeho přístup k vývoji her přitom přinášel kýžené ovoce i když za sebou tradičně nechával také spoustu nesplněných slibů, mnohonásobně překročených rozpočtů a konceptů, které se do her nakonec – k nelibosti hráčů – nedostaly. Není se tedy čemu divit, že po vyčerpání trpělivosti EA i Microsoftu zkusil Peter pokoušet trpělivost svých fanoušků na Kickstarteru.
Člověk by si řekl, že by mohl být kickstarter k Peterovi přece jen trochu shovívavější než „zlé“ koncerny jako EA, Micro-, Ubi- nebo kdejaký další soft, kde mašinérie kontrolovaných organizačních postupů a managementu, dohlížející na plnění deadlines, nedovolí překročit termíny ani tomu sebevěhlasnějšímu designérovi a tak se čím dál tím víc AAA titulů dere na svět předčasně. Kickstarter, nebo přesněji řečeno, backeři, kteří Godus podpořili, se ale ukázali být ještě „zlejší“ než velcí vydavatelé a za nesplnění slibů Petera Molyneuxe pořádně zpranýřovali.
Godus byl po vyčerpání rozpočtu vypuštěn do světa jako zoufale nehotová early access vlaštovka bez významnější naděje na dokončení a Peter Molyneux si po vlně nevole sypal popel na hlavu, že už je v herní branži nadobro odepsaný. Nedávno proběhal zpráva, že Peterovo studio 22cans, které kromě Godus vyprodukovalo ještě dvě menší (ziskovější) mobilní hry, propouští další část svých zaměstnanců…
Kdyby dnes nebyly k dispozici desítky kvalitních a dokončených indie her, které vykazují podobné znaky originality a invence jako ve své době počiny Petera Molyneuxe, asi by bylo selhání Godus a 22cans velkou tragédii. Takhle je to jen další důkaz pravidla že se vysokorozpočtové projekty s vizionářskou originalitou moc nepřátelí a kreativní experimentování v rámci vývoje nákladných AAA titulů, na které byl Peter zvyklý, dnes již nikomu neprojde.