StarCraft: Brood War
Tato hra mi úplně učarovala, řekl bych dokonce nejvyváženější
strategie, jaká kdy byla. Animace povedené, hudba jakbysmet. Hra není příliš
náročná a nepronikne nikam, odkud jí už nedostanete. Uninstall je bezproblémový.
A multiplayer fungoval zatím na všech počítačích, na kterých sem
to zkoušel. Jednoduše špica.
Brood
War někdo považuje za datadisc, jelikož je k tomu potřeba hra
původní ( StarCraft ), někdo to považuje za takřka úplně
novou hru, pokračování, jelikož jsou zde kampaně od všech tří
ras ( Protoss, Terran, Zerg ), a to, dá se říct, plnohodnotné. Sic není
po 3-4 misích animačka jako dřív, ale jen na konci každé kampaně
( 8misí pro každou ). Musím ovšem přiznat, že sem si na monotónnost nebo
stereotyp hry stěžovat rozhodně nemohl. Na oficiálních stránkách
je ovšem napsáno „expansion set“ a tak se budeme tedy držet tohoto. Dá se
vlastně říct, že je úplně jedno co to je, hlavně že to
je.
Příběh Brood Warů navazuje na příběh
základní hry Starcraft. Po té, co se Protossům a lidem ( Terranům
) podařilo sejmout Zergský Overmind, a tak se zachránit od nadvlády této
slizké a rozpínavé rasy, museli přeživší Protossová uprchnout ze své
domovské planety Aiur na planetu obývanou jejich přáteli: Dark Tepláry
. Zergský Overmind se sice podařilo zničit, ale po Auiru neustále
pobíhá dost Zergů, kteří jsou přeci jen v přesile. Zdá
se sice, že chováni Zergů je chaotické, jelikož přišli o hlavní
?mozek?, ale zanedlouho začnou z nějakého důvodu kooperovat,
a tak to nebude tak lehké. Ke konci Campaně za Protossy se vám konečně
podaří pomocí tří krystalů vymýtit Zergy s Aiuru a Protossové
jsou zachráněni. Campaň za Terrany je založena na expandaci lidí
ze Země do této oblasti za účelem bohatství a u Zergů jde zase
jenom o absolutní nadvládu nad vším živým. Samozřejmě, že je příběh
protkán spousty zvraty a menšími příběhy, ale ty tu nebudu rozepisovat.
A co
Brood War přináší? Pár nových jednotek do každé rasy, zmiňované
mise a hlavně nový rozměr pro hráče, hrající tuto hru on-line,
jako třeba nové mapy, hudbu a taktiku.
Jednotek je jen pár, ale přesto výrazně
pomohly k oživení celé hry. U Terranů to je medik, která bleskově
léčí jednotky, a tak je pro maximální útočný efekt mariňáků
nezbytná ( když hrajete multiplayer, tak může léčit i ostatní jednotky
organického původu jakékoli rasy). Pak Valkyrie, jakožto letoun proti
množství vzdušných nepřátel. Za Zergy to je Lurker, jehož síla je vtom,
že útočí, když je zahrabán do země. Což znamená, že není vidět,
když poblíž není detektor. A mít Lurkery dřív než protivník detektora,
znamená pro protivníka většinou smrt. Dále Devourer. Stejný princip jako
Guardian, ale protivzdušný a k tomu na koho udeří, ten má na sobě
spóry, takže je vidět, i když třeba nemá být. A nakonec za Protosse
to je Dark Templar a Dark Archon ( z dvou Templarů se dělá
Archon ).Dark Tepmlár je neviditelný a Dark Archon kouzlí, např. překonvertuje
nepřátelskou jednotku na svoji a podobný poťouchlosti.
Ovšem
nic není bez chyb a i BW se bez nich neobešlo( bugy ). Blizzard samozřejmě
reagoval a nyní už se hraje s patchem 1.10 , který poupravuje některé
vlastnosti jednotek kvůli vyvážení ras a opravuje několik bugů
( flying drone bug a lurker bug). Ovšem neopravil spoustu známý bugů
jako flying templar bug nebo observer nad turretou a další. Ale ani s balancováním
ras to nedopadlo moc slavně, jelikož autor chtěl nejprve zvýhodnit
Protosse kvůli malému zastoupení ve světových žebříčcích,
ale zastánci Zergů byli samozřejmě proti, nevím jak to dopadlo,
ale všem se určitě vyhovět nedalo. Začal sem hrát BW,
až když byl patch 1.10 a proto neznám všechny podrobnosti. Faktem ovšem zůstává,
že přinesl i chyby nové. Jako nemožnost přehrání replayů se
staršími verzemi a další. A také proto někteří navrhují přeinstalovávat
neustále patche 1.10 , 1.09 podle potřeby.
A proč se tu o nich vůbec zmiňuji?
Je to jednoduché, podle mě, síla Starcraft Brood War není v singlu,
ale v multiplayeru, neboť teprve co jsem si ho zkusil, mě začaly
SC pořádně bavit. Co jsou ubohé snahy počítače v campaních,
když vás vlastně nemá snahu zničit, ale jen znepříjemňovat
průběh právě hrané mise, proti multiplayeru? Jakou má hodnotu
mise, kterou hrajete po 3 a už víte co se stane a odkud na vás PC zaútočí,
a tak vám nedělá problém odrazit i přesilu? ?SC se nenaučíte,
pokud budete hrát mise. Ty slouží jen pro okoukání jednotek a jejich uplatnění.
Jinak nic. Teprve proti člověku (ale i proti PC) se naučíte,
že nepřítel umí být pořádná svině, že kdo těží, má za
tři a není dobré kohokoli nechat na pokoji pouhých 5 min, nemyslitelné
pak ve vyšších soutěžích.
Atmosféra
v multiplayeru je, alespoň pro mě, skvělá. Když hraji
s někým proti PC, resp. proti několika, tak to je jednoduše
o tom: nezmrvit to, „bejt rychlej“, nenechat počítače rozrůst
moc a hlavně o kooperaci. Zrovna ta mi tedy moc nejde, to je fakt. Ale
i když víte, že to je jen PC, a že na vás nemůže zahrát moc překvapujících
akcí, tak hrajete jek umíte, protože se podceňovat nevyplácí. Počítač
to umí. Ovládá všechny jednotky najednou a ví, kde je vaše základna. Takže
se jeho útok neopozdí o hledání pozice nepřítele jako váš. Počítač
zná jednotky, systém a dokáže rychle reagovat na to, co děláte, pokud
to tedy po prvé přežije. Nepanikaří a otravuje vás neustále. Používá
zákeřné drobnosti ( blind u mediků atd. ), na které nemáte čas.
Ale není zase tak chytrý a vynalézavý, a proto se dá hrát i proti více compům
najednou. Ale nemůžete hrát proti více lidem. Já tedy ne?( pokud tedy
sou zhruba na stejné úrovni ). Dva vás uzmou. Když hrajete proti člověku,
nikdy nevíte co udělá a čím vás překvapí. Samozřejmě
že hrajete, jek nejlépe umíte, a že se snažíte o to, být na vše připraven,
ale člověk je nevyzpytatelný. Pokud se někdy díváte na replaye
z lig, tak ovšem zjistíte, že taktika je někde stená, jednoduše
nejefektivnější. V tom případě vyhrává ten, kdo je rychlejším,
má štěstí a neudělá chybu. Nevím jak profihráči, ale já, i
když hraji proti člověku, který mě ani jednou neporazil, tak
mám beztak trému jak blázen. Co si na mě vymyslí? Co udělá, když
udělám tohle? Co už má? Co dělá? Kde je? Nevíte. Hrůza. Ale
právě to je na tom to nádherné.
Jediné, co bych mohl na konec dodat, je: „Jestli to hrajete a líbí se vám
to, tak to hrajte dál.“ Tato hra, která má vzhledem ke své kvalitě velice
malé nároky, je skvělá a pokud někoho chytne tak jako mě, tak
to má smůlu, protože ji jen tak hrát nepřestane. Učit se taktiku
a podívat se na nějaké replaye můžete na stránkách www.progamers.cz.
Po několika zhlédnutí těch kvalitnějších se toho naučíte
víc, jak po pár hrách. A hudba? Krásná, ovšem kvůli soustředění
jí vypínám. A ne jen já. Ono přeslechnout hlášku:“ Nuclear lunch detected!“
nedělá dobrotu.:)
Žánr: Realtime strategie
Rok vydání: 1998
Výrobce: Blizzard
Distributor: Blizzard
HW: P 90, 16 MB RAM, SVGA grafika