HistorieÚvodnikOdkazy

StarCraft

24 září, 2004, Jaxx Žádné komentáře

Pokud bych měl sestavit svůj historický žebříček
nejlepších her, které jsem kdy hrál, realtimová strategie StarCraft by určitě
zaujímala jedno z předních míst. Nedá se zapomenout na kouzelné chvíle,
kdy pod okovanými kanadami mých chrabrých mariňáků skončily první
vnitřnosti nenáviděných Zergů. Na inovativní grafiku, která vyrazila
dech nejednomu stratégovi. Bylo toho prostě moc a já se pokusím to vše
popsat.Na
začátku byl zamozřejmě příběh. Příběh ve
kterém figurovaly tři mocné rasy, krvelační Zergové (jako vystřižení
z filmu Vetřelec), supermocní Prottosové a všudybylové Terrani, neboli
také lidé.

Na začátku byla ovšem ještě jedna rasa, tajemná a mocná, říkající
si Aiur. Právě ta dala život Prottosům. Dala jim k dispozici
neomezené vědění (tzv. Mastermind, pro představu něco jako
Borgové ve Star Treku). Prottosané se ovšem ukázali jako konkurence, své stvořitele
zničili a započali tak úplně novou epochu, bez omezení. To Zergové
mají jednoduchou filozofii, jdou po všem co se jim nepodobá. Lidé jsme prostě
my 🙂 S vyvinutím mezihvězdných letů jsme začali zkoumat
galaxie a náš první kontakt se Zergy byl jen otázkou času. První válka
s nimi byla ničivá, přinesla však lidskému pokolení vítězství,
nicméně ohromná armáda Zergů spřádala plány na odvetu, do toho
všeho se zčistajasna vložili Protossané a intergalaktický konflikt byl
na světě. A tím se dostáváme k samotné hře.

Celá
kampaň se ve StarCraftu skládá ze tří částí které na sebe postupně
navazují. A tady je první kámen úrazu celé hry. Nejde totiž dohrát jednu hru
za celou rasu, musíte hrát postupně se všemi. V praxi to vypadá asi
následovně, začnete hrát kampaň (první jsou Terrané) zvykáte
si na ovládání, a najednou lup, hrajete za Zergy, OK řeknete si, příjemná
změna, tak si zase zvykáte na novou stranu, nové jednotky, a najednou zase
lup, hrajete finální část kampaně za Prottosany. Možná se Vám to zdá
jako inovativní a dobré ( mě se to tak zdálo taky) ale jen do té doby než
to sami okusíte. Ale abych jen nekritizoval, ve StarCraftu jsou výborné animačky,
končící většinou inhumací nějakého člověka. 🙂

Hlavní síla StarCraftu ale netkví v singleplayeru. Tu pravou řežbu
zažijete pokud si ho zahrajete po síti. Já osobně nejradši hraju za Terrany,
jejich možnosti jsou až ohromující. Možnost odlétnout s budovami, vypustit
jadernou hlavici, odhalit si libovolné území na mapě, naládovat pěšáky
do bunkrů. Na vše ale musíte mít dostatečný počet krystalů
a plynu, dvou surovin, které se v celé hře těží pomocí dronů
(dělníků).

Oproti
tomu Zergové mají vše postavené na experimentální genetice. Křížení genů,
mutace nebo zakopávání, to jsou jejich disciplíny. Veškeré výzkumy jsou vesměs
vedeny touto formou. Jejich jednotky na povely reagují skřeky, chrochtáním
a podobnými libůstkami. Zergové mají tu výhodu, že jejich jednotky moc
nestojí, dá se jich vyrobit hafo za málo peněz, ale moc toho nevydrží.
Terranský mariňák je schopen před smrtí udělat fašírku ze3 až
4 zerlingů (ekvivalent mariňáka). Další nevýhodou je to, že se ve
většině případů musí k cíli přiblížit na maximum
aby zaútočili. Ale jak jsem již napsal, za málo pěněz, hodně
Zergů 🙂 Budovy se dají stavět pouze na hmotě zvané Creep, která
se rozlézá po zemi automaticky po vytvoření věže. (jó, není nad Terrany
:)) ale zase se samy uzdravují, stejně jako všechny Zergské jednotky.


To Protossané jsou naprostým opakem Zergů. Jejich životy jsou posvátně
a raději obětují 10 věží než aby nechali padnout jediného svého
vojáka. Všechny jejich jednotky a budovy jsou obklopeny štítem, který je činí
téměř imunní vůči útokům. Tedy, do té doby než se štít
vybije samozřejmě. Jejich jednotky jsou sice hodně drahé ale
také hdoně účinné. Na druhou stranu, za jednoho Zealota(mariňák)
vyrobí Zergové 4 ? 5 svých Zerlingů. Budovy mají velice futuristický vzhled,
ale já jsem se, pokud jich bylo víc na jednom místě, přestával orientovat,
co je co. Budovy mohou být postaveny pouze v jakési sféře vlivu, kterou
musíte uměle rozšiřovat sily.

Pokud bych měl StarCraft shrnout, ohodnotil bych ho asi takto. Na svou
dobu skvělá strategie (která se ovšem hraje i teď na WCG) se skvělou
grafikou, totální hratelností proti živému oponentovi a slabší kampaní v singleplayeru.

Hodnocení: 8/10

Žánr: Realtime strategie
Rok vydání: 1998
Výrobce: Blizzard
Distributor: Cendant
HW: P 90, 8 MB RAM, 150 mb HDD

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *