Whispers of Prague šeptají, že se Gabriel Knightovi podobají
20. září 2024 vychází nová česká point & click adventura z pohledu první osoby Whispers of Prague. K rozhovoru jsem proto přizval Filipa Rachůnka z dvoučlenného indie týmu Shader Mess, ve kterém na této počítačové hře posledních 9 měsíců pracují.
Filip je zkušený programátor, který má za sebou úspěšnou karieru top-managera v mezinárodní firmě. V korporátu ho to nicméně přestalo bavit, a tak se uchýlil do videoherního “důchodu”. Podobně jako před týdnem zpovídaný Jakub Maléř, není ani Filip na tvorbě her existenčně závislý, což mu umožňuje udržet si kreativní svobodu a odstup.
Již na přelomu tisíciletí pro svůj (stále fungující) herní server Brainking.com převedl do online podoby klasické deskové a karetní hry. Nelze ho tedy považovat za úplného začátečníka, Whispers of Prague nicméně vnímá jako svou první větší hru. Přečtěte si, co mi o sobě a o své adventuře prozradil.
Ačkoliv je Filip zručným programátorem, zhostil se v připadě Whispers spíše role herního designera, zodpovědného za příběh osolený 500 normostranami dialogů (dabing se zatím nechystá) a hudební doprovod.
Jeho kolega Jiří Procházka se chopil údělu hlavního programátora a postaral se také (za drobné asistence AI) o kreslenou grafiku – 74 herních obrazovek a 36 interaktivních postav. Nutno podotknout, že Jiří není ve videoherním byznyse žádným zelenáčem. Ba naopak, patří mezi zakladatele studia Rake in Grass, ve kterém se mj. podílel na úspěšné střílečce s vesmírnou lodičkou v hlavní roli Jets‘n’Guns.
Whispers of Prague pohání stále populárnější open source herní engin Godot, se kterým se Filip seznámil v roce 2019. Čekání na Godota (a jeho nové verze) mu natolik přirostlo k srdci, že začal produkovat výuková videa a na konto si připsal i publikaci o tvorbě her v Godotu. Bylo to ostatně právě tutorialové video, ve kterém Filip demonstruje implementaci ukládání pozic, které mě navedlo k Whispers.
Konečně tedy k jádru – o čem Whispers of Prague vlastně jsou? Jako inspirace bezpochyby posloužily Filipem obdivované adventury z 90. let, zejména pak kultovní klasika Gabriel Knight a 1st person adventura KGB. Mysteriózní příběh situovaný do současné Prahy a jejího okolí se bude točit kolem historické osoby kata Mydláře, který bude jistým způsobem spjat s postavou hlavního hrdiny, obyčejného to programátora se zálibou v záhadách.
Filip slibuje množství zajímavých lokací a postupně se rozplétající temnou zápletku. Pořádně rozvětvené dialogy, logické hádanky a nějaké to sbírání předmětů. Nečekejme ale žádné “nespravedlivé” hard-core záseky vycházející z toho, že na začátku hry zapomeneme vzít nějaký předmět – nic takového na nás autoři nechystají, neb je podobné věci poprávu také iritují.
Osobně mě na Whispers of Prague zaujalo líbivé grafické zpracování a příslib pořádné retro adventury s kvalitním příběhem vycházejícím z českého prostředí. Nečekám samozřejmě žádný cinematický epos jako Last Express – vzhledem k omezeným možnostem se autoři Whispers snažili omezit množství animací ve hře. Rovněž ekonomicky zvolili pohled první osoby, aby nemuseli řešit pohyb hlavního hrdiny po obrazovce. Přesto působí 74 herních obrazovek jako ambiciózní počin a Whispers aspirují na to být něčím víc než “jen” (jak uváděl Filip) skromným proof of conceptem. Uvidíme 20. září & whishlist to jistí!