HistorieÚvodnikOdkazy

Ivan Kubál a hra Vranygrai

8 června, 2024, G4ndy 3 komentáře

V rámci podcastu Na vycházce jsem vyzpovídal Ivana Kubála, autora chystané české videohry z prostředí slovanských mýtů a legend, která nese název Vranygrai. Ivan se do tohoto ambiciózního projektu pustil během koronavirového roku 2020, když se kvůli restrikcím nemohl nadále věnovat své práci produkčního velkých divadelních akcí. Během tvorby Vranygrai si stihl na dva roky profesně odskočit jako producent do studia Hangar 13. V této české pobočce Take2 zodpovědné za udržování úspěšných herních sérií Mafia nebo Top Spin nabral cenné zkušenosti. Ačkoli to explicitně neřekl, tak jsem nabyl dojmu, že v hangáru pracoval nejen na tenisovém simulátoru ale i na chystaném dalším dílu Mafie. Buď, jak buď, Ivan se nakonec cirka před rokem rozhodl začít věnovat své herní prvotině naplno.

Hru Ivan tvoří ve frameworku Unity, který se naučil ovládat z tutoriálů a experimentováním. Dokonce se v minulosti přihlásil s prototypem hry pro děti do výběrového řízení pro webový portál déčko České televize. Naštěstí se svým pokusem onehdy neuspěl – jinak by nebohý Ivan asi skončil jako autor variací interaktivního pexesa. Vybaven zkušenostmi producenta, které mu umožňují adekvátně plánovat, co přesně pro Vranygrai potřebuje, neostýchá se uchylovat ke střídmému nakupovaní externí pomoc: V minulosti si v obchodě Unity pořídil modely vytvořené ostatními autory nebo přímo zadal poptávku na výrobu postav a concept artu na zakázku na specializovaných diskusních serverech. Podporuje tak jako mnozí další indie autoři demokratizaci herního vývoje.

Do Polského Kakova Ivan nedávno dovezl zatím nehratelnou ukázku hry a odvezl si odtamtud Ocenění pro ambiciózní hru vytvářenou solo vývojařem.

Vranygrai je akční historicko-fantastické RPG z dob velkomoravské říše inspirované hrami jako Gothic nebo God of War. Hráč se v něm ujme kontroly nad knězem-bojovníkem s pošramocenou minulostí a střípkem naděje v budoucnosti. Hrdinu, kterému avarští bojovníci zabili sestru, povedeme z pohledu třetí osoby pseudo-otevřeným světem zachycujícím výsek historických lokací, které se nacházejí na území Slovenska. Poklidnou procházku po Velké Moravě ale nečekejme – cestu nám zkříží kromě avarských bojovníků i nepřátelská mytologická chátra jako polednice nebo vodník. Naštěstí hrdinovi nabídnou pomocnou ruku slovanská božstva a propůjčí mu speciální schopnosti.

Ivan slibuje menší, propracovaný herní svět s intenzivními komorními souboji, odměřenou dávkou nutných dialogů a hrstkou vedlejších úkolů, které nebudou hráče příliš rozptylovat od toho hlavního. Silnou devizou Vranygaie má být totiž, kromě neokoukaného prostředí, zejména výrazný příběh, se kterým pomáhá autorovi scénáristka. Jinak – jak sám Ivan říká – o originalitu Vranigrai přednostně neusiluje. Stačí když se mu povede dobře namixovat to, co fungovalo v jiných akčních RPG: z God of War si vypůjčuje (i když v menším, zvladatelném rozsahu) možnost řetězit útoky a docílit tak populárních „komb“. Rovněž zvolil restriktivnější schéma ovládání, kdy se postava otáčí do stran pohybem myši a klávesy v jiných hrách používané pro pohyb doleva/doprava provádějí úkroky. Kameru pak usazuje blíž nad hrdinu, aby se docílilo většího ponoru do soubojů. Z Gothicu zase načerpal inspiraci pro pseudo-otevřený svět a jeho rozdělení do kapitol, což pomůže s lepším servírováním příběhu i snadnější realizovatelností růstu schopností hlavní postavy.

Inspirací pro postavu hlavního hrdiny, který je okolnostmi nucen do ne zcela šťastných rozhodnutí, byl charakter drsného až sarkastického barbarského bojovníka Logena Devítiprsťáka z populární fantasy knižní trilogie První Zákon. Ivan ostatně sám zamýšlí pojmout hru jako trilogii a chytře si stanovuje limity, aby pro něj byl objem práce zvladatelný: první část trilogie je navržena jako kratší, zato však intenzivní zážitek, který by se měl vejít do 12 hodin herního času. Vhodně zvolená časová náročnost by mohla být atraktivní zejména pro starší hráče, kteří preferují kvalitní „jednohubky“ před rozvleklými časožrouty.

Vranygrai nyní hledá investora nebo vydavatele. V listopadu 2024 by měla být venku ucelená hratelná ukázka hry (vertical slice) pro prezentaci na festivalech a možná i hratelné demo pro širší veřejnost. Podpořit hru můžeme již nyní tím, že si ji přidáme do wishlistu na platformě Steam. Crowdfunding nebo jiné formy podpory v současnosti nejsou spuštěny, v budoucnu ale nějaký ten kickstarter není vyloučený.

3 komentů

Luky napsal:

A vyjde tato hra i na PS5?

Ivan napsal:

Zdravím. Konzolové vydania sú v pláne. No nakoľko je teraz hra ešte v relatívne rannej fázy, tak najprv sa sústredím na PC (Steam) a port bude následne. Neviem teda v túto chvíľu povedať či to vyjde všade v rovnaký čas, alebo budú konzole až po PC verzii.

Ďakujem za dotaz,
Ivan, Vranygrai

Lukáš Koubek napsal:

Děkuji

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *