Simcity 4
Poslední kousek do série *simulátorů starosty* byl očekáván s velkým nadšením.
Nebyl to ovšem pouze hype z překrásných obrázků? Je na tom stejně dobře i hratelnost?
Firma
Maxis je v herním světě známa nejvíce veleúspěšnou sérií SIM her (napadá mě
otázka, vydali oni i něco jiného? :)), od prvního a dá se říct průlomového SimCity,
přes odvážné počiny jako SimAnt (simulátor mravence) nebo SimLife, kde jste
si mohli vytvořit svého vlastního živočicha, historie pokračovala až ke zřejmě
nejrozšířenějším Sims (a také k nespočtu The Sims: cokoliv datadisků :)). Will
Wright zřejmě došel k názoru, že by bylo dobré oživit zašlou slávu hry, která
celé toto šílenství odstartovala. Byl to docela promyšlený marketingový tah,
přeci jen *Simsů* se lidé za dobu jejich existence něco nahráli a jejich mozek
prahl po nové potravě. I nahnala se stáda grafiků, programátorů, zvukařů a jiných
osob potřebných k vývoji hry a spojily hlavy dohromady. A ty hlavy spojovali
po tři dlouhé roky.
Za dobu vývoje SimCity 4 (dále jen SC) k hráčům proudily obrázky, které svou
kvalitou a hlavně detailností vyrazily dech snad každému. Dokonale vymodelované
budovy, vypiplaná krajina a efektně zaoblené rozhraní :), záběry nad kterými
nezůstalo snad žádné oko suché. Videa, která celou tu krásu uvedla do pohybu
nažhavila potencionální kupce ještě víc. Ovšem vyrojily se i lidé s ukazováky
vztyčenými. Bude mít hra co nabídnout i po stránce hratelnosti? Není to vše
pouze povrchní pozlátko? Jistě, grafika, byť sebekrásnější, nemůže nad hladinou
udržet jakoukoli hru. Měl jsem obavy, aby to nebyl případ právě SC.
Hratelná
verze se mi dostala do rukou již před drahnou dobou, tudíž jsem měl spoustu
času na vyzkoušení. První co mě na hře uchvátilo byla neuvěřitelná propracovanost
městské infrastruktury. Můžete ovlivňovat téměř vše, co nějakým způsobem ovlivňuje
chod vašeho města. Od nezbytných daní, jedné z mála příjmových položek v rozpočtu,
si můžete zapnout například veřejný program na podporu MHD. Zdá se vám to složité?
Mohu vás uklidnit, je to pro člověka zběhlého v promyšleném systému *meňátek*
otázka tří kliknutí. Nováček to samozřejmě bude mít těžší, ale vše se dá naučit.
Můžete studovat spoustu ukazatelů např. ukazatel znečištění vzduchu nebo vody.
Všechny jsou velice snadno přístupné z hlavního panelu.
Stavba budov probíhá vyčleněním zón pro ubytování, průmysl a industriální oblasti.
Lidé si zde již domy sami založí, vy pouze sledujete rostoucí komíny fabrik.
Samozřejmě, pro chod města musíte postavit servisní budovy (hasičská stanice,
nemocnice aj.)a budovy zajišťující chod města jako takového (elektrárna, skládka
apod.). Jejich rozpočet je kapitola sama pro sebe. Musí být přesně vybalancovaný,
protože schodek městského rozpočtu na vás čeká za každým rohem. Ano, celý celičký
nový díl SC se točí kolem peněz a vypadaných vlasů při sestavování nového ročního
rozpočtu. Velice často se budete slyšet jak říkáte *Sakra, vždyť ta hasičárna
nemůže tolik žrát, jéžiš, a co ta elektrárna? A je to v pr….*. Opravdu účinný
návod na to *JAK VYHRÁT* neexistuje. Každá nová hra je něčím specifická, jednou
vám nad hlavou vybouchne raketa z nedaleké prosperující vojenské základny, podruhé
se začnou kvůli nízkým mzdám bouřit hasiči. Nejhorší jsou ovšem přírodní katastrofy,
inu když se najednou v místech, kde se před chvílí slušně vyjímala továrna,
která přidávala do rozpočtu nemálo bankovek, objeví taková docela obyčejná sopka,
je to na restart :). Ovšem i takovéto *drobnosti* dodávají hře správný náboj
reálně fungujícího města.
Peníze, kolem nich se vše točí. Kdo je nemá, prohrál. Musíte rozmýšlet doslova
každý položený metr silnice, aby náhodou její údržba nespolkla i tu poslední
dvacku, která se nachází v zelených číslech. Je to smutné, ale nejde si postavit
město, které se vám prostě a jednoduše líbí, aniž by na vás ze všech stran nevyskakovaly
hlášky o extrémním schodku. Jednou mi dokonce ruplo v bedně, jak se říká, a
nacheatoval jsem si nekonečné peníze a postavil jsem si město dle svého gusta.
Sice na mě červená čísla blikaly ze všech stran, ale pocit z opravdu efektně
graficky vymodelovaného města byl skvělý. Přechody mezi denními dobami vypadaly
úchvatně. V noci se každé okno ve hře rozsvítí a dotváří celkový dojem, který
ze všeho nejvíce připomína *spící* New York.
Další podstatnou částí SC, i když ne příliš propracovanou je obchodování s
ostatními městy v regionu. To se ovšem aktivuje až po postavení dvou a více
sousedících měst a dovedení některých spojovacích cest ke konci mapy. Obchodovat
se dá například s elektřinou nebo s vodou. Je to poměrně efektivní způsob vydělávání
peněz, tedy pokud dokážete vytvořit záměrný nedostatek některé z obchodovaných
komodit v cílovém městě. Lze tak vytvořit pouhé ostrůvky-města, do kterých pouze
prodáváte a berete z nich tučný bakšiš.
Jediná věc, kterou nám Maxis sliboval zůstala již tradičně nesplněna. Ano, opět
jsme se nedočkali plně 3D pohledu. Sice můžete pohled přibližovat a natáčet,
ale co je vám to platné, když se chcete prostě a jednoduše po vašem městě projít?
Alespoň malou interakci s městem můžete zprostředkovat vašim vytvořeným lidem
ze hry The Sims, které můžete do SC dosadit coby špióny do kteréhokoli domku
ve městě. Ti pak donášejí různé problémy, které se v jejich okolí vyskytují.
Ale je to dosti málo ve srovnání s obrovskými možnostmi *reálné* procházky.
Posledním
bodem jsou hardwarové nároky. Hra je sice spustitelná i na poměrně podprůměrných
počítačích, ovšem o nějakém silném zážitku nemůže být ani řeč. Jakmile počet
domků na mapě překročí určitou kritickou hranici, procesor se zavaří a hra začne
neuvěřitelně škubat. Pozor, trhání bylo zaznamenáno i na procesorech více než
dostatečných na dnešní dobu. Největší kopance byly zaznamenány (i mnou) při
zoomovaní a při stavbě jakýchkoli objektů. Maxis si byl vědom této chyby a vydal
opravný patch, ale udivuje mne, že na to betatesteři ve výčtu chyb zapomněli.
Chyba k nepřehlédnutí.
SimCity 4 je určitě nejlepší simulátor starosty dnešní doby, rovněž graficky
je na tom velice dobře, ovšem nesmyslně přehlédnuté chyby a nedostatky zbytečně
shazují závěrečné hodnocení nepříjemně dolů. Pokud ovšem hledáte hru, ve které
si procvičíte vaše čerstvě nabyté znalosti z ekonomie, popřípadě jste adeptem
na budoucího pražského primátora, není zde důstojný konkurent.
Žánr: budovatelská strategie
Rok vydání: 2003
Výrobce: Maxis (EA)
Distributor: Cenega