Wonderful Days
Korejci
se zmohli na velkolepé anime, odpoutali se od otrocké povinnosti sloužit bohatším
japonským studiím a ukázali světu že umí!
Kde končí chladnokrevnost
a začíná pouhá snaha o přežití?
Postapokaliptické
téma je dnes již nejen v anime dost ohraná melodie, proto mě námět
WD nijak nepřekvapil. Zbytky lidí po velké energetické krizi přežívají
na kusu zpustošené země pod nadvládou korporace ECOBAN, která má pod
palcem jediný zdroj energie. Tím zdrojem je jakási originální solární elektrárna
která čerpá sluneční energii pomocí hustých toxických mraků.
Tato mračna pokrývají oblohu široko daleko, takže lidé již zapomněli
jak vypadá modrá obloha, všechno co jim zrak dovolí spatřit je jen šeď
a šero. Není se proto čemu divit když se mezi nimi najde pěkná řádka
nespokojenců kteří jsou odhodláni s touto zamračenou situací
něco udělat.
Fantasktní interiéry
ecobanu připomínají vzdáleně díla H. R. Gigera 🙂
WD
sází na silný příběh kombinovaný s úchvatnými počítačovými
efekty. Efekty které mohu směle zařadit mezi ty nejlepší co jsem
kdy ve filmu viděl. Fantastické průlety krajinou, kombinace kreslených
postav s kvalitním renderovaným pozadím to vše mi dokázalo vehnat krev do
zkornatělých žil. Přitom se zde setkáte i s množstvím klasických
ručně kreslených scenérii ve kterých korejci dokazují že jim smysl
pro detail rozhodně nechybí.
Neznáme se odněkud?
Zápletka
se nám zjednodušeně řečeno točí kolem milostného trojúhelníku
obohaceného o ekologické téma. Sledujeme osudy tří hrdinů z odlišných
světů. Nejvíce prostoru je zpočátku věnováno mladé zaměstnankyni
bezpečnostních složek Ecobanu – Jay, která nám ihned dokazuje, když odmítne
umravnit odmlouvajícího dělníka, že je jiná než zbytek organizace. Další
kdo se nám představí je tajemný mladík korejských rysů 🙂 Shua,
který se vloupe do Ecobaní databáze a odcizí odtamtud citlivá data. Následně
je stíhán bezpečností a na koho jiného nám při úprku nenarazí než
na drahou Jay, kterou šarmantně odzbrojí :). Poté vyskočí jako batman
z okna a svou oběť zanechá plnou rozpaků, divákovy je rázem
jasné že se tyto dvě duše ještě „setkají“.
Kurnik, vždyť ja tě
vlastně miluju! 🙂
Zapomněl
jsem na třetí kolo od vozu, kterým je velitel bezpečnosti Ecobanu.
Zpočátku působící jako záporný živel, nicméně s postupem děje
se nám odhaluje jeho pravá tvář, věru nenachází se zrovna v lehké
situaci.
Kam jen ten odpadlík
utekl?
S
akcí vydatně pomáhají další lidičkové obsazení ve vedlejších rolích.
Náš korejský hrdina se osobně zná s hvězdami společenského
výtěru, kteří nějaký ten pátek kují pikle proti usurpátorské
nadvládě. Setkáme se s komickým elementem zastoupeným mechanikem Moem,
který svým zjevem připomíná nešikovného skřeta. Pak tu máme ještě
další nutnou várku charakterů, kteří ale ve filmu vlivem jeho nepřílišné
délky vyniknou pouze jako křoví.
Představte si že se
tohle všechno ve filmu naprosto plynule hýbe!
Je
jasné že se náš drahý Shua bude muset vypravit do útrob Ecobanu ještě
jednou neb při své předchozí návštěvě nezískal všechna
potřebná data k jeho vyřazení z provozu. Cesta to nebude věru
lehká… A nejen on se na ní střetne se svou minulostí. Jeden dynamický
záběr vystřídá druhý, vše pojede jak po korejském másle, občasná
hluchá místá spolehlivě překřičí místa hlučná a divák
pomalu ale jistě dospěje ke kataklysmatickému finále, které je nádherně
romanticky protaženo :).
Tak tomu říkám proklatě
stylový úkryt!
Jak
jsem řekl, nezbylo sice moc času na vykreslení charakterové hloubky
jedinců, nicméně vykreslení vnějších rysů se autorům
povedlo na jedničku. Říci že každý již podle zjevu může určit
k čemu je ten či onen chlápek předurčen zavání silnou
šablonovitostí, nicméně během filmu mi to nijak zvlášť nevadilo.
Úvahy o tom nakolik bylo postřelení malého Woodyho pouhou vykalkulovanou
snahou autorů přiblížit se japonské tvorbě jsou pro normálního
diváka taktéž naprosto bezpředmětné.
Stůjte, ani hnout!
I
když WD nepřináší tak jak je u každého dobrého anime filmu zvykem nic
nového, drží se zaběhlých doktrín a šablon, i přesto je to vynikající
a efektivní zážitek, který si nezaslouží být odsuzován. Pracovitost Korejců
je z filmu cítit každým coulem. Pro velkou snahu a naprosto fantastiský vzhled
WD bych vskutku nespatřoval v absenci hluboké ryze „japonské“
myšlenky či snad hudebního doprovodu zkomponovaného v Tokijském orchestru
nějaký vážný nedostatek.
Nechceš přisednout?
No tak se mějte rádi,
já vám v tom bránit nebudu 🙁
Tohle je moje poslední
sbohem.
A takhle vypadá úsvit
nového dne.
Režie:
Moon Saeng KIM
Producent: Kyung Hak Lee
Hrají:
Ji-Tae Yu, Joon-Ho Chung, Hee-Jin Wu
Hudba: Il Won
Čas: 87 min.
Studio: TIN HOUSE Production
Jazyk: Korejsky
Premiéra: 6. 9. 2003 (Korea)
Titulky: anglické, korejské
Žánr: Sci-fi anime