HistorieÚvodnikOdkazy

Blog


Od zombíků k dívčím románům

18 září, 2024, G4ndy Žádné komentáře

Se začínajícím herním vývojářem Vítkem Sasínem jsem si povídal o jeho již vydané hře ⁠Farmagedon Undead⁠ ze žánru „Tower Defense“, ve které hráč brání svou farmu proti nájezdům zombies. A jelikož mi Vítek v průběhu povídání odtajnil, že aktuálně pracuje na nové hře, vrátili jsme se posléze i k této jeho novince.

Jedná se o simulátor začínajícího spisovatele, který nese název ⁠Plot Twist⁠. Vydání této „casual“ strategické hry je plánováno na první kvartál roku 2025. Vítek by do Plot Twistu rád nasadil umělou inteligenci, která se pro téma psaní knih přímo nabízí. Více v rozhovoru.


Cestování v čase s Michalem “Ringo” Hromkem 

11 září, 2024, G4ndy 3 komentáře

Vzpomínáte si na Michala “Ringo” Hromka, věhlasného autora recenzí a návodů na videohry, který působil v první polovině devadesátých let v redakcích časopisů Excalibur a Score? O mediální pozornost se Michal postaral, když ho jeho kolega Andrej Anastasov pořezal motorovou pilou při recenzování hry Doom, nebo když se nakazil žloutenkou při olizování kamenných stěn žaláře na hradě Křivoklát (ve snaze napsat autentickou recenzi na Dungeon Master). Největší pozdvižení ale Michal vyvolal, když se kvůli nespokojenosti s moderními videohrami nechal v roce 1996 v rámci experimentu kryogenicky zmrazit.  

V roce 2019 se vědcům podařilo jeho tělo z dlouhého spánku probudit a Ringo se tak mohl opět vrátit k tomu, co mu dělalo největší radost – hraní a psaní recenzí videoher. Na svůj blogu ringohrani.blogspot.com od té doby pravidelně přispívá obsáhlými články a deníkovými záznamy detailně popisujícími to, jak hraje staré hry. Početná komunita hráčů retra si ho záhy oblíbila a jeho blog se stal pro všechny milovníky her, které se hrály v devadesátkách (pokud jste na to tehdy měli počítač), vyhledávaným místem. Michalovi bývalí kolegové z redakcí videoherních časopisů Jakub Červinka a Honza Modrák si ho již před nějakou dobou pozvali do svých pořadů, tak jsem nemohl pochopitelně stát stranou. V našem rozhovoru se věnujeme Ringově minulosti, motivaci pro psaní, jeho plánům a množství dalších témat, které dozajista potěší všechny nostalgiky. 


The Law of Three: slovenská strategická hra z dob prohibice

29 srpna, 2024, G4ndy 1 komentář

Adam Franko alias Knocker se rozhodl seknout s vejškou a vrhnout se na dráhu herního programátora. Po několika stážích ve videoherních studiích, na které narazil na webu Asociace slovenských herních vývojářů (SGDA), se v říjnu 2023 rozhoupal k tvorbě vlastní hry. Inspirací mu byly herní zážitky z internetových kaváren a PC heren, kam ho brali jako malého kluka sestřenice. Uhranuly ho tenkrát dnes již nefunkční prohlížečové hry Mafia 1930 a The Pimps. Člověk se v nich pomocí zjednodušené strategie a mikromanagementu staral o rozkvět svého kriminálního impéria.

Pomoci s herním designem Adamovi přispěchal Lukáš Vašek alias Deus, který začal filtrovat a zušlechťovat Adamovy chaotické nápady. Proměnil je v diagramy v moderním nástroji miro, aby z nich mohly vzniknout životaschopné herní mechaniky. Kromě managementu surovin pro výrobu alkoholu a jeho distribuci se bude hráč v The Law of Three starat i o členy své mafiánské rodiny. Ti budou v letech prohibice 1920-1933 přispívat k chodu nelehkého rodinného byznysu, ale někdy ho svou horkou hlavou i komplikovat. Přidat by se měla příběhová složka, kdy se bude hráč v některých náhodných událostech moci rozhodovat, zda se zachová jako mafián s dobrými mravy nebo patologický antisociál.

Číst dále

Finding Cinderella: Vyslechnout ty správné podezřelé a dvořit se přitom své vyvolené

24 srpna, 2024, G4ndy 1 komentář

Početná komunita hráčů vizuálních novel dostala koncem května 2024 příjemný dárek v podobě hry Finding Cinderella, která je ke stažení zdarma na distribuční platformě steam. V této kreslené videohře se v roli prince dvoříte jedné z dívek a současně se snažíte během tří dnů odhalit, která z nich je vražedkyně. Povedené dílko ilustrované ve stylu japonského komiksu (manga) má na svědomí mezinárodní autorské duo Two Human Studiowo.

První část rozhovoru v češtině s Michalem.

O kresbu se postarala Astha, studentka agrikultury z Nepálu a o programování Michal Halada, programátor aplikací ze Slovenska. Volnočasovou spolupráci navázali na jednom z internetových fór provozovaných na platformě discord. Nadšenci, kteří chtějí zkusit tvořit hry, tam nabízejí své služby, stávají se členy týmů, získávají zkušenosti a tříbí své ambice.

Číst dále

Volání jara v logické 3D hře Hope Timbre

21 srpna, 2024, G4ndy 1 komentář

Když bychom se vypravili na Slovensko v 80. letech a chtěli najít Petera Stehlíka, byla by sázkou na jistotu jedna z maringotek s arcade automaty. Maringotky s videohrami někdy přidružené k poutím a cirkusům tehdy brázdily socialistické Československo a byly magnetem na kluky i holky (a jejich kapesné). Peter se takto seznámil s prvními počítačovými hrami a když pak později zahledl v klubu mládeže slovenský 8bitový počítač PMD85, byla to láska na první pohled. Rychle se naučil programovací jazyk BASIC a jal se programovat malé hry a hříčky připomínající ty z automatů.  

Ačkoli Peterovu profesní kariéru počítače determinovaly a stal se programátorem aplikací a webových prezentací, trvalo nicméně ještě dalších dvacet let, než se dostal do herního byznysu. Do té doby hry jenom hrál, případně zkoušel vytvářet různé modifikace pro populární 3D střílečky jako Doom nebo Quake. Příležitost přišla v roce 2010, když si Peterův kamarád všiml, že české studio Amanita design Jakuba Dvořáka, hledá programátora. Studio zodpovědné za populární adventuru Machinarium s robotem Josefem v hlavní roli potřebovalo rozšířit tým o někoho, kdo je zručný v technologii Flash/Adobe Air. Peter oba nástroje dobře znal, neboť je používal při tvorbě interaktivních internetových stránek, takže se neostýchal a do výběrového řízení se přihlásil.

Číst dále

Toaletní papír jako platidlo budoucnosti v úspěšné české post-koronavirové hře Year 2031

14 srpna, 2024, G4ndy Žádné komentáře

Elektrikář Čestmír Kocián alias KocianTech byl v roce 2020 odhodlaný sbalit si saky paky a vyrazit s karavanem na cestu kolem světa. Plány mu ale překazila koronavirová opatření, a tak musel zůstat s přítelkyní doma v Česku. A aby se nenudil rozhodl se – inspirován děním kolem sebe – vytvořit post-apokalyptické RPG pro 35 let starou přenosnou herní konzoli Game Boy.

Děj hry Year 2031 se odehrává 10 let po globální pandemii, která vedla ke kolapsu moderní společnosti. Dvourozměrný neutěšený herní svět vypadá, vzhledem k technologickým limitacím pochopitelně velmi zjednodušeně a kostičkovaně – na původním Game Boyi je navíc zobrazen pouze ve čtyřech odstínech šedé. Hlavní hrdina při svém putování pustinou, horami, vesnicemi, jeskyněmi a městy naráží na ostatní přeživší, kterým může pomáhat. Sám se při tom musí starat o to, aby přežil a obstaral si potravu nebo se ubránil útokům nepřátel. Hru je možné si vyzkoušet přímo v internetovém prohlížeči až po moment, kdy se rozvine hlavní zápletka.

Číst dále